MAKANAN TURUNKAN KADAR KOLESTEROL
Bagi yang ingin menghindari masalah kolesterol ada baiknya jika
anda mula mempertimbangkan makanan sihat antikolesterol. Berikut
disenaraikan beberapa makanan terbaik yang boleh membantu menurunkan kadar
kolesterol dan melindungi serta pembuluh darah anda.
Bubur gandum dan oat.
Oat mengandungi serat larut (soluble fiber) yang boleh
menurunkan kolesterol tidak baik (LDL) anda. Soluble fiber juga boleh
ditemui pada makanan lain seperti kacang buncis, epal, buah pir, barli dan
buah prun. Serat yang larut diyakini mampu menurunkan penyerapan kolesterol
dalam proses pencernaan anda. Mengambil 10 gram lebih serat larut setiap
hari dapat menurunkan kadar LDL. Setiap 1 ½ cawan oat yang anda makan
mengandungi 6 gram serat. Jika anda tambahkan buah-buahan seperti pisang,
anda menambah 4 gram lebih serat.
Walnut, badam dan jenis-jenisnya
Pelbagai kajian menunjukkan walnut boleh menurunkan kolesterol
dalam darah. Kacang ini mengandungi banyak asid lemak tak tepu (polysaturated
fatty acids) yang dapat membuat pembuluh darah tetap sihat dan elastik.
Kacang badam juga memiliki kebaikan yang tidak jauh berbeza. Penurunan
kolesterol boleh anda rasakan selepas mengamalkan pemakanannya selama empat
minggu.
Diet untuk menurunkan kolesterol dengan 20 peratus sumber kalori
berasal dari walnut dikatakan dapat menurunkan kadar kolesterol LDL sehingga
12 peratus. Kekacang umumnya berkalori tinggi. Hanya dengan segenggam
kekacang yang tidak melebihi 57 gram cukup memberi kebaikan untuk anda.
Namun, harus anda ingat, jika anda mengambilnya dengan makanan lain, jangan
berlebihan. Makan berlebihan boleh membuat anda kegemukan dan meningkatkan
risiko serangan jantung.
Ikan dan asid lemak Omega-3
Banyak kajian yang dilakukan berkenaan dengan asid lemak omega-3
mengatakan bahawa ia mampu menurunkan kolesterol dalam badan. Asid lemak
omega-3 mengatakan bahawa ia mampu menurunkan kolesterol dalam badan. Asid
lemak omega-3 juga membantu jantung dengan pelbagai cara seperti menurunkan
tekanan darah dan menekan risiko pembekuan darah. Pada pesakit yang sudah
mengalami serangan jantung, minyak ikan atau asid lemak omega-3 dikatakan
berkait secara signifikan dengan penurunan risiko kematian mendadak.
Para doktor biasanya menyarankan memakan ikan minimum dua kali
seminggu. Antara sumber makanan yang kaya dengan omega-3 adalah seperti ikan
makarel, ikan herring, sardine, tuna albacore dan tuna. Perlu diingati untuk
mempertahankan faedah ikan bagi kesihatan, sebaiknya ikan dipanggang atau
dibakar di dalam oven.
Minyak Zaitun.
Minyak zaitun mengandungi campuran antioksidan yang berpotensi
untuk menekan kolesterol tanpa mengganggu kadar kolesterol baik (HDL) anda.
Badan FDA menyarankan agar kita mengambil sekitar 23 gram minyak zaitun
setiap hari untuk menjaga jantung agar tetap sihat. Cara terbaik menambah
minyak zaitun di dalam menu anda adalah dengan mencampurkannya dengan
sayuran, perencah basah atau mencampurkannya dengan cuka sebagai pelengkap
salad. Anda juga boleh menyapu sedikit pada daging sebagai pengganti mentega.
Beberapa kajian menyarankan bahawa kesan minyak zaitun dalam
penurunan kolesterol adalah lebih besar jika anda menggunakan minyak zaitun
tulin. Minyak jenis ini tidak melalui proses pengolahan dan penambahan zat
kimia yang diyakini mengandungi lebih banyak antioksidan yang menyihatkan.
Majalah Mingguan Wanita,
Kelab diet, Bil:1289, 01-07 Ogos 2008, m/s 46.
Kelolaan Khairun Nisa
Ishak.